کتاب از خوب به عالی Good to great
کتاب از خوب به عالی با عنون اصلی اثری از جیم کالینز است. کالینز به عنوان استادی که سالها به مطالعه شرکتهای باثبات و عالی پرداخته، امروز در شرکتها و بخشهای مختلف اجتماعی به مدیران رهنمود میدهد. او عضو رسمی دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد است و جایزه استاد برجسته را نیز از همین دانشگاه دریافت کرده است.
معرفی کتاب
کتاب “از خوب به عالی” چرا برخی از شرکتها جهش می کنند و برخی دیگر خیر را جیم کالینز نویسنده کتاب عضو رسمی دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد و استاد برجسته همین دانشگاه، نوشته است. این کتاب در ایران با ترجمه ناهید سپهرپور توسط انتشارات آوین منتشر شده است.
همیشه اینکه که چه چیزی باعث موفقیت می شود موضوع جالبی می باشد و این موضوع که «پس چرا ما به عالی نمی رسیم؟ در واقع چرا اصلا به خوب هم نزدیک نمی شویم؟» سوالات درستی است که دانستن جوابی درست و اصولی، قدمی بزرگ برای رفتن به سمت عالی بودن است.
“از خوب به عالی” کتابی بسیار پرفروش بوده و بیش از چهار میلیون نسخه از آن فروخته شده است. خوانندگان این کتاب به جوامع مدیران و اهالی کسب و کار محدود نمیشوند؛ زیرا به گونهای نوشته شده که میتوان از اصولی بیانشده در آن، در جهت ارتقا و رشد فردی نیز بهره گرفت.
آنچه نویسنده در طول ده فصل کتاب، سعی در بیان آن دارد، این است که در رسیدن به هدف، هیچگاه به متوسط و حتی به خوب قانع نباشیم و سعی کنیم به بهترین بازده دست یابیم. مهمتر از همه اینکه وقتی به جایگاه عالی رسیدیم، چگونه در آن باقی بمانیم و دستاوردهای خود را حفظ کنیم. برای این کار، “جیم کالینز” ویژگیهای شرکتهایی را که از خوب به عالی جهش یافتهاند، معرفی میکند (7 فصل از کتاب هر یک به معرفی یکی از این 7 ویژگی میپردازد). او همچنین، دلایل شکست شرکتهایی که ضرر کرده و یا هیچ پیشرفت قابل توجهای نداشتهاند را بررسی میکند و برای هرکدام از این دو دسته، مثال حقیقی و مستند میآورد.
در ابتدای کتاب هم “جیم کالینز” اشاره می کند که این کتاب برای آن است که به فکر فرو برید و نه اینکه مطالب را کورکورانه قبول کنید.
از خوب به عالی در سطح جهانی بسیار موفق بوده و بزرگان در مورد آن بسیار نوشتهاند:
وال استریت ژورنال:
آقای کالینز در کتاب از خوب به عالی به دو پیام وسوسهانگیز اشاره میکند: این که افراد معمولی هم میتوانند به سطح مدیریت عالی دست یابند و کسانی که اصول این کتاب را به کار ببرند، خواهند توانست موسساتی عالی و موفق را پدید آورند.
فورچون:
آقای کالینز و گروه تحقیقش یکی از مهمترین موضوعات مربوط به دنیای کار و تجارت را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهاند.
جملاتی از متن کتاب از خوب به عالی
. داشتن یک زندگی پرمعنا بدون یک کار پرمعنا، بسیار دشوار است.
. فنآوری بدون یک مفهوم خارپشتی روشن و بدون قانونمندی کافی برای ماندن در محورهای فکری نمیتواند شرکت را به سطح عالی برساند.
. افراد شایسته مهمترین سرمایه به شمار میروند.
. رهبران سطح پنجم نیازهای مبتنی بر خودخواهی و غرور را از خود دور کرده و به هدفی بزرگتر یعنی ساختن یک شرکت عالی میاندیشند. این بدان معنا نیست که این رهبران هیچ گونه غرور یا عزت نفسی ندارند. در واقع آنها به طرز باور نکردنی جاهطلباند، اما جاهطلبی آنها در وهله اول و قبل از هر چیز برای سازمان است نه برای خودشان.
.