چارلز داهیگ، نویسنده و گزارشگر معروف، در کتاب قدرت عادت، ما را از کشفیات تکان دهنده‌ای درباره علم عادت‌ها آگاه می‌کند که برای همیشه نحوه شکل‌گیری و تغییر آن‌ها را می‌آموزیم.

کتاب قدرت عادت (The Power Of Habit) چکیده‌ی صدها پژوهش دانشگاهی، مصاحبه با بیش از سیصد دانشمند، مدیر و تحقیقات انجام‌شده در ده‌ها شرکت و سازمان است که حدود 62 هفته در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفته بود.

چارلز داهیگ (Charles Duhigg) در این کتاب بر عادت‌هایی تمرکز دارد که به طور مشخص تعریف شده‌اند: انتخاب‌هایی که همه‌ی ما زمانی آگاهانه برمی‌گزینیم؛ سپس بدون آنکه به آن‌ها فکر کنیم، هر روز انجامشان می‌دهیم. همه‌ی ما در نقطه‌ای از زمان آگاهانه تصمیم گرفته‌ایم چقدر بخوریم، چقدر بخوابیم، وقتی از خواب بیدار شدیم ابتدا چه‌ کاری انجام دهیم، چه وقت پیاده‌روی کنیم و غیره. آنگاه برای هیچ یک از این کارها دیگر تصمیم نگرفتیم و آن رفتار در ما خودکار شد و این از لحاظ عصب‌شناسی یک نتیجه کاملاً طبیعی است. حال ما با درک اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد، می‌توانیم آن الگوها را هرطور که می‌خواهیم بازسازی کنیم.

درباره نویسنده

چارلز داهیگ (متولد ۱۹۷۴) برنده جایزه پولیتزر نیویورک تایمز است، برای نوشته‌هایش در زمینه‌های کسب و کار. او قبل از پیوستن به نیویورک تایمز برای روزنامه لس آنجلس تایمز می‌نوشت. او که اکنون در شهر نیویورک ساکن است، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ییل (رشته تاریخ) و مدرسه کسب و کار هاروارد در رشته MBA است.

بخشی از کتاب

آیا می‌خواهید عادت غذایی جدیدی در خود ایجاد کنید؟ محققان مرکز ملی کنترل وزن امریکا در پروژه‌ای که بیش از شش هزار تن در آن بین 15 تا 20 کیلو وزن کم کرده بودند، متوجه شدند 78% شرکت‌ کنندگان هر روز صبحانه‌ای مشخص می‌خورند (سرنخ)، اما بیشتر کسانی که در رژیم غذایی خود موفق شده بودند، پاداشی مشخص برای متعهد ماندن خود نیز در نظر گرفته بودند. این پاداش می‌توانست هر چیزی باشد، لباسی بخصوص، حس رضایت و غرور از رفتن روی ترازو و پایین آوردن وزن، تناسب اندام یا خلاصه چیزی که به راستی می‌خواستند و با دقت انتخاب کرده بودند. هر وقت وسوسه می‌شدند رژیم غذایی خود را بشکنند، بر پاداش خود تمرکز می‌کردند تا جایی که این تمایل به نوعی وسواس خفیف تبدیل شد. محققان دریافتند تمایل افراد به پاداش، بر وسوسه شکستن تعهدشان غلبه می‌کند. این میل به پاداش چرخه عادت را در آن‌ها استوار می‌کرد.

شناخت و درک علم تمایلات برای شرکت‌ها موضوعی حیاتی است. بسیاری از کارها هستند که ما باید آن‌ها را روزانه و منظم انجام دهیم اما هرگز به عادت تبدیل نمی‌شوند. برای مثال ما باید هر روز مراقب میزان مصرف نمک یا شکر‌مان باشیم یا آب زیادی بنوشیم، همچنین باید هر روز سبزیجات بیشتر و چربی کمتر بخوریم، باید هر روز ویتامین مصرف کنیم و ضد آفتاب بزنیم. لزوم عادت شدن مورد آخر بسیار واضح است: زدن مقدار کمی ضدآفتاب به صورت هر روز صبح میزان احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ اما با وجود این کمتر از 10% امریکایی‌ها هر روز ضدآفتاب استفاده می‌کنند در حالی که همه آن‌ها هر روز دندان‌هایشان را مسواک می‌زنند. چرا؟

به اشتراک بگذارید

محمد صادق واعظی
نویسنده مطلب sadegh